lørdag den 31. maj 2014

Vancouver og Vancouver Island

Efter Oregon kørte vi tværs igennem Washington og Seattle inden vi ankom til Vancouver, hvor vi skulle være "frivillig beluga træner for en dag" - sammen med et andet ungt par, som heldigvis var rigtig søde. Beluga hvaler er et af de mest bedårende dyr i hele verdenen, vi var helt solgt - og tæt på at snuppe den med hjem i kufferten!

Da vi havde sagt farvel til vores kære lille beluga og en masse søde mennesker, tog vi færgen over til Vancouver Island, som er en ø i Pacific Ocean på størrelse med Danmark. 95 % af øen består af tætbegroet regnskov (faktisk det tætteste i hele verdenen, tættere end Amazonen i Brasilien), så den er et sandt slaraffenland for bjørne, ulve og meget andet dyreliv! Vi kørte tværs over øen, på den eneste vej overhovedet, og landede i verdens hyggeligste lille surfer by på vestkysten. Her skulle vi bo i en virkelig hyggelig træhytte helt ned til vandet. Virkelig luksus efter at have boet på landevejsmoteller ligesiden vi forlod Danmark.

Her tilbragte vi de næste par dage med storhygge, bjørnesafari, hvalsafari, hiking og smuk natur. Vi så hele fem sortebjørne på vores bjørnesafari! De gik og vendte sten på stranden for at spise krabber. Vi havde båden helt for os selv, så vi fik en masse spændende historier og fakta af kaptajnen. Vi fik også en masse gode råd med på vejen, i tilfælde af at man skulle rende ind i en bjørn. Bl.a. var hans hovedregel: "If you see a Grizzly: Play big! If you see a black bear: Play dead!" Derudover fik vi at vide at bjørne er virkelig gode til at klatre i træer, og så også på et tidspunkt verdens sødeste lille babybjørn sidde oppe i et træ og gemme sig fordi der gik en hanbjørn rundt nedenunder. Hanbjørne slår nemlig alle bjørneunger der ikke er deres egne ihjel. På hvalsafarien var vi igen rigtig heldige. Vi så nemlig en spækhukker familie på fem! Crewet på båden var helt oppe at køre, da det åbenbart var første gang de havde set spækhukkere i deres område. De plejede "kun" at se gråhvaler. Vi kom helt tæt på dem, og det var virkelig imponerende at se hvordan de kunne få deres store kroppe helt op af vandet, når de hoppede og dansede.

Efter Vancouver Island, havde vi planlagt at tilbringe et par nætter i Vancouver. Her blev vi desværre mødt af det grummeste regnvejr! Virkelig ærgeligt, men vi udnyttede vejret til at få trænet, hvilet ordentligt ud - og så havde hotellet heldigvis en rooftop jacuzzi med udsigt over downtown. Nu glæder vi os bare til at få noget sol og varme i Californien. Næste stop: San Francisco